Löpning – tisdagar

Välkomna till vårens intervallpass 2019

Löpträning inomhus våren from 8 januari

Samling Ryahallen
19:30 uppvärmning
19:50 intervallpass/styrkepass startar (halva gruppen kör intervaller och halva gruppen kör styrkepass därefter byter man)

Varje träning inleds med att vi under någon minut får lite allmän information om aktuella frågor i klubben och sedan om hur intervallpasset ska genomföras.

Syftet med intervallträning är bland annat att förlänga tiden du orkar springa med högintensiv fart. Backintervaller handlar mer om teknik och muskelstärkande än fart.

Intervallpasset kan innehålla både korta och långa intervaller. Minska skaderisken genom att vara grundtränad konditions- och styrkemässigt. Det går utmärkt att lägga till en lång intervall istället för de korta eller helt enkelt bara göra en fartökning som passar formen.

Träningen börjar med uppvärmning kl 19.30-19.50. Det finns möjlighet att värma upp med löpteknik och häckrörlighet med löpledare. Intervallpassen avslutas i de flesta fallen med några minuters nedjoggning.

Intervallschema

  • 8/1   Stege 5+3+1 3set vila 1min, 30 sek
  • 15/1  800 m intervall, 200 m joggvila i 13 min 2 set och 3 min vila mellan varje set
  • 22/1 Klassisk intervall 10 x 2 min med 1 min vila
  • 29/1 Tröskelpass 60 min, 16 min 3 set med 4 min vila mellan seten. Ingen coreträning denna kväll.
  • 5/2   Blandintervaller, 3 x 4 min, 2 min vila + 8 x 1 min, 30 sek vila
  • 12/2 Supertusingar 400 m – 300 m – 200 m med 100 m joggvila 100 m med 400 m joggvila, i 25 min
  • 19/2 Grimborgs korta intervaller, spring 300 m vila 30 sek spring 200 m vila tills 5 min, 6 repetitioner
  • 26/2 Friidrottstränaren Ulf Friberg håller i passet.
  • 5/3   Stege 3-2-1 min i 4 set, 1 min vila
  • 12/3 Blandintervaller 7+3+7 min vila 2 min + 5×1 min vila 30 sek

Ansvarig: Marika Hacksell